De Salafi Daawah

De Salafi Da'wah

De salafi da’wah (uitnodigen) is die van de Qoraan en de Soennah. Het is de religie van de islaam – zuiver en vrij van enige toevoegingen, verwijderingen en veranderingen. Het is het vasthouden aan het Pad van de boodschapper salaa Allahu alayhi wa sallam en van de oprechte gelovigen (as-Salaf oes-Salih). As-Salaf is een gemeenschappelijke term om te verwijzen naar de vrome voorgangers en al degenen die in hun voetstappen volgden, in geloof, handelingen en zeden. Allah soebhanahoe wa ta'ala heeft gezegd:

“En wie de boodschapper tegenwerkt nadat de leiding hem duidelijk is geworden en een andere weg volgt dan die van de gelovigen: Wij laten hem (gaan naar) waarheen hij zich afgekeerd had en Wij zullen hem in de Hel binnenleiden. En dat is de slechtste bestemming.”

(Soerah an-Nisa’:115)

Sheich al-islaam ibn Taymiyyah heeft over deze aya gezegd: “Al wie de boodschapper salaa Allahu alayhi wa sallam tegenspreekt en zich tegen hem verzet, nadat het rechte pad hem duidelijk is getoond, heeft een ander gevolgd dan het Pad van de gelovigen. En al wie een ander pad volgt dan het Pad van de gelovigen heeft de boodschapper salaa Allahu alayhi wa sallam tegengesproken en zich tegen hem verzet.”

Wie zijn de ‘salaf’?

As-Salaf oes-Salih (of kortweg: de Salaf) verwijst naar de eerste en de beste drie generaties van moeslims. Zij zijn de metgezellen (Sahabah) van de boodschapper salaa Allahu alayhi wa sallam, hun directe volgelingen (Tabioen) en de volgelingen van de Tabioen. Zij werden geprezen door de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam:

“De beste van de mensen is mijn generatie, dan degenen die na hen komen, dan degenen die na hen komen.” (al-Boechaarie en Moeslim)

De term Salaf betekent ook de geleerden van Ahl oes-Soennah wal-Djama’ah na de eerste drie gezegende generaties, die hen volgden in geloof en handelingen. Allah soebhanahoe wa ta'ala heeft gezegd:

“De allereerste (moeslims) van de moehadjiroen (degenen die van Mekka naar Medina migreerden in gehoorzaamheid aan Allah) en de Ansar (de inwoners van Medina die de mensen uit Mekka hielpen), en ook degenen die hen in goede daden volgden; Allah heeft welbehagen aan hen en zij hebben welbehagen aan Hem…..” (Soerah at-Tawbah: 100)

Hier volgen nu enkele namen van geleerden van hen (het getal achter hun naam is het jaar waarin ze zijn gestorven in Hijri jaar): Aboe Hanifah (150), al-Awzai (157), ath-Thawn (161), al-Laith bin Sad (175), Malik bin Anas (179), Abdoellah bin al_Moebarak (181), Soefyan bin ‘Oeyainah (198), ash-Shafi’I (204), Is’haq (238), Ahmed bin Hanbal (241), al-Boechaarie (256), Moeslim (261), Aboe Dawoed (275), Ibn Taymiyyah (728), adth-Dthahabi (748), Ibn oel-Qayyim (751), Ibn Kathier (774), Mohammed bin ‘Abdil Wahhab (1206) en zijn vele leerlingen, en in onze tijd: Abd oel-‘Aziz bin Baz (1420), Mohammed Nasir oed-Dien al-Albani (1420) en anderen.

Wie zijn de ‘salafis’?

De benaming ‘Salafi” geldt voor iemand die zichzelf oprecht aansluit bij de Salaf. Deze verbinding is niet tot een willekeurig individu of groep mensen. Het is een aansluiting bij dat wat nooit zal afdwalen - de leiding van Mohammed salaa Allahu alayhi wa sallam, zijn metgezellen en hun oprechte volgelingen. Salafiyyah (de Salafi Da’wah) is niet het blindelings volgen van een speciale scheich of imaam. Het betekent vasthouden aan de Qoraan en de Soennah zoals het begrepen en gezamenlijk gepraktizeerd werd door as-Salaf oes-Salih. Een ware Salafi houdt vast aan Tawhied (de Eenheid van Allah), doet alle daden van aanbidding voor Allah alleen; in smeekgebeden, bij het vragen om hulp, in het zoeken naar bescherming in tijden van gemak en moeilijkheden, bij offeren, bij het afleggen van geloften, in angst en hoop en totaal vertrouwen, enz. Een ware Salafi streeft er naar, met al zijn vermogens, shirk (afgoderij) te verwijderen. Hij weet dat overwinnen niet mogelijk is zonder waar Tawhied en dat shirk niet bestreden kan worden met hetzelfde (dit betekent met een andere vorm van shirk). Een ware Salafi houdt vast aan de Soennah van de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam en van zijn metgezellen na hem salaa Allahu alayhi wa sallam.

De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Houdt vast aan mijn Soennah en de Soennah van de rechtgeleide opvolgers na mij; bijt je er in vast met je kiezen en pas op voor de nieuw toegevoegde zaken.”

(Sahih, Overgeleverd door Aboe Dawoed en at-Tirmidhi)

Als er verschil van mening is verwijst een ware Salafi zaken naar Allah soebhanahoe wa ta'ala en Zijn boodschapper salaa Allahu alayhi wa sallam, omdat hij handelt volgens de volgende aya:

“Als jullie over iets van mening verschillen verwijs het naar Allah en Zijn boodschapper als jullie geloven in Allah en de Laatste Dag, dat is beter en passender voor de uiteindelijke bestemming.” (Soerah an-Nisa’: 59)

Hij geeft voorrang aan het Woord van Allah en van Zijn profeet boven de mening van ieder ander, in overeenstemming met deze aya:

“O jullie die geloven, plaatst jullie zelf niet vóór Allah en Zijn boodschapper, maar vreest Allah. Zeker, Allah is Alhorend, Alwetend.” (Soerah al-Hoedjoeraat 1)

Een ware Salafi laat de Soennah van de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam herleven in zijn aanbidding en gedrag. Dit maakt hem een vreemdeling bij zijn mensen, zoals de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft beschreven:

“De islaam begon als iets vreemds en het zal eindigen als iets vreemds net zoals het begon. Geef de blijde tijdingen aan de vreemdelingen.” (Moeslim)

En in een andere overlevering heeft hij salaa Allahu alayhi wa sallam gezegd: “Geef blijde tijdingen aan de weinigen, degenen die reinigen en corrigeren wat de mensen hebben veranderd van mijn Soennah.”

(Sahih; al-Albani’s as-Silsilat oes-Sahihah no. 1273)

Een ware Salafi beveelt het goede en verbiedt het slechte. Hij waarschuwt de mensen vanuit een diep bezorgdheid voor shirk, nieuwigheden (bida’), wegen van misleiding, en van afsplitsing,

“En laat er uit jullie een groep voortkomen die uitnodigt tot het goede en oproept tot deugdelijkheden en (die) het verwerpelijke verbiedt, en zij zijn degenen die de welslagenden zijn.” (Soerah ali-Imran: 104)

Een ware Salafi zoekt altijd Allah’s vergeving, heeft oprechte tawbah (berouw), herinnert zich Allah en haast zich om rechtschapen daden te doen om zo zijn nafs (eigen-ik) te reinigen. Hij streeft er dus naar de volgende aya te volgen:

“Zeker, hij die zijn nafs (eigen-ik) loutert zal welslagen.”

(Soerah ash-Shams: 8)

Een ware Salafi aanbidt Allah vanuit een samengaan van angst, hoop en houden van. Allah soebhanahoe wa ta'ala zegt:

“Roep Hem aan met vrees en hoop.” (Soerah al-Araf: 56)

En Hij soebhanahoe wa ta'ala zegt: “En er zijn er onder de mensen die naast Allah deelgenoten toekennen, die zij liefhebben met de liefde als (die) voor Allah. Maar degenen die geloven zijn sterker in liefde voor Allah…” (Soerah al-Baqarah: 165)

Een ware Salafi behoort niet tot de Chawaridj, die de meeste moeslims als ongelovigen beschouwen omdat zij zonden plegen. Hij behoort niet tot de Sji’a, die slecht spreken over de metgezellen, beweren dat de Qoraan veranderd is, die de authentieke Soennah ontkennen en die de profeet’s familie aanbidden. Hij behoort niet tot de Qadariyyah, die al-qadr (de voorbestemming door Allah bepaald) ontkennen. Hij behoort ook niet tot de moe’attilah, die de Eigenschappen van Allah ontkennen. Hij is ook niet een van de soefies, die graven aanbidden en goddelijke incarnatie beweren. Hij behoort niet tot de Moeqallidoen, die er op staan dat iedere moeslim vast moet houden aan een Madhhab (begrip, wetschool) van en bepaalde imaam of geleerde, zelfs als die Madhhab de duidelijke teksten van de Qoraan en de Soennah tegenspreken.

Dus de ware Salafs zijn Ahl oes-Soennah wal-Djama’ah. Zij zijn de uitverkoren, overwinnende groep (at-Ta’ifat oel-Mansoerah), de Geholpen, Overwinnende Groep en (al-Firqat oen-Najiyah) de Geredde Groep die in verschillende ahadieth beschreven worden. De boodschapper van Allah salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “een groep van mijn oemmah zal altijd geholpen worden met de overwinning zolang als zij volharden op sw Waarheid; zij zullen niet benadeeld worden door degenen die hen verlaten of degenen die zich verzetten tegen hen.” (Moeslim)

En hij salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Deze oemmah zal opgesplitst raken in drieënzeventig sekten, allen daarvan zullen naar de Hel gaan, behalve één; degene die hetzelfde pad volgt als wat ik en mijn metgezellen vandaag volgen.” (Sahih, Aboe Dawoed, at-Tirmidhi en anderen) In deze hadieth beschreef de profeet salaa Allahu alayhi wa sallam deze groep die gered wordt als. “behalve één groep, welke de Djama’ah is”.

Als men dit alles begrijpt, ziet men ook in dat een moeslim geen andere keus heeft dan een Salafi te zijn. Door dit te doen sluit men zichzelf aan bij die groep, waarvoor succes, overwinning, redding en veiligheid van het Vuur gewaarborgd werd.

De fundamentele principes van de Salafi Da’wah

De Salafi Da’wah is gebouwd op de principes van Tawhied en Tazkiyah.

TawhiedTawhied betekent te accepteren en te geloven in de Eénheid van Allah en in de uniekheid van Zijn Boodschap. Het betekent het aanbidden van Allah alleen, en Hem te aanbidden in overeenstemming met Zijn Wetten.

Tawhied omvat de volgende grondbeginselen:

  1. Te geloven in Allah’s Bestaan en Bezitsrecht van de schepping. Hier wordt naar verwezen als de Tawhied van Roeboebiyyah (Allah is de Enige Ware God of Rabb). Allah soebhanahoe wa ta'ala zegt: “Alle lof zij Allah, de Rabb der werelden.” (Soerah al-Fatiha: 1-2). En Hij soebhanahoe wa ta'ala zegt:

    “de Schepper van de hemelen en de aarde, Hij heeft voor jullie van julliezelf en van de dieren paren geschapen. Hij vermenigvuldigt jullie, niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Al-horende, de Al-ziende.” (Soerah as-Shoera: 11)

  2. Te geloven dat Allah de Eigenschappen van Perfectie bezit en de Meest Uitmuntende Namen, zoals vermeld in de Qoraan en de Soennah en in overeenstemming met hun taalkundige Arabische betekenissen zonder ontkenning van deze Eigenschappen of vergelijkingen met eigenschappen van Zijn schepping. Hier wordt soms naar verwezen met de Tawhied van Asma’ en Sifaat (Namen en Eigenschappen). Allah soebhanahoe wa ta'ala zegt:

    “Zeg: Hij is Allah, de Enige. Allah is de Enige van Wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt. En niets is gelijk aan Hem.” (Soerah al-Ichlas: 1-4)

  3. Te geloven dat Allah de Enige is Die het waard is aanbeden te worden en volledig te gehoorzamen. Hier wordt soms nar verwezen als de Tawhied van Oeboediyyah of Ibadah (aanbidding), of Ilahiyyah of Oeloehiyyah (de Enige Ware God of Ilah). Allah soebhanahoe wa ta'ala zegt:

    “En zeker, de moskeeën behoren toe aan Allah, roept dan naast Allah geen één aan.” (Soerah al-Djinn: 18)

    En Hij soebhanahoe wa ta'ala zegt ook:

    “…Wie daarom uitkijkt naar de ontmoeting met zijn Rabb: laat hem goede daden verrichten en laat hem bij de aanbidding van zijn Rabb niet één deelgenoot toekennen.” (Soerah al-Kahf: 110)

  4. Te geloven in de uniekheid van de profeet Mohammed salaa Allahu alayhi wa sallam en in de verplichting hem alleen te volgen. Dit wordt ook de Tawhied van Ittiba (trouw, aanhankelijkheid) genoemd. Allah zegt:

    “Zeg (O Mohammed): Als jullie van Allah houden volg mij dan, Allah zal van jullie houden en jullie je zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.” (Soerah ali-Imran:31)

De Salaf Manhadj houdt in dat deze vormen van Tawhied niet van elkaar te scheiden zijn. Zij zijn de essentie van de betekenis van de getuigenis ‘la ilaha illa Allah, Mohammedoen Rasoel Allah’ (Er is geen god waard aanbeden te worden behalve Allah, Mohammed is de boodschapper van Allah). De Salafi vestigen extra aandacht op de Tawhied van Ittiba, omdat de algemene tendens is dat deze vorm vaak wordt vergeten. Het omvat de volgende punten:

  1. Geloof dat de openbaring aan de profeet Mohammed de laatste openbaring is. En dat het bestaat uit de niet te scheiden, elkaar aanvullende delen: de Qoraan en de Soennah. De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:
  2. “Mij is zeker de Qoraan gegeven, en hiermee samen iets gelijk er aan.”

    (Sahih Aboe Dawoed en ad-Darimi)

    En hij salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Zo lang als jullie vasthouden aan deze twee dingen, welke ik bij jullie heb achtergelaten, zullen jullie nooit afdwalen. Allah’s Boek en mijn Soennah.” (Sahih, overgeleverd door al-Haakiem)

  3. Geloof dat gehoorzaamheid aan de boodschapper absoluut moet zijn. En dat zijn positie niet te benaderen is door iets anders uit de schepping. Alleen de profeet moet worden gehoorzaamd en gevolgd. Alle geloven, verklaringen, daden en gedragingen die zijn salaa Allahu alayhi wa sallam leringen tegenspreken, moeten worden verworpen en vermeden.

    “Gelovigen! Gehoorzaamt Allah en Zijn profeet salaa Allahu alayhi wa sallam en keert jullie niet af van hem als jullie zijn boodschap horen.” (Soerah al-Anfal:20)

  4. Perfect ‘houden van’ de profeet Mohammed salaa Allahu alayhi wa sallam, welke getoond moet worden in de gehoorzaamheid aan zijn bevelen, snelheid in hem gehoorzamen, zijn salaa Allahu alayhi wa sallam verklaringen boven en vóór alle andere zetten, zijn salaa Allahu alayhi wa sallam Sirah (leven) bestuderen en bestuderen en toepassen van zijn Soennah in het dagelijkse leven. De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:

    “Niemand van jullie gelooft totdat ik hem dierbaarder ben dan zijn vader, kind en de gehele mensheid.” (Moeslim)

    Helaas is het zo dat oprecht vasthouden aan de weg van de boodschapper van Allah salaa Allahu alayhi wa sallam erg verzwakt is in de oemmah (gemeenschap) en waar ‘houden van’ van hem salaa Allahu alayhi wa sallam is bijna geheel verdwenen door de volgende oorzaken:

    • Verlaten van zijn salaa Allahu alayhi wa sallam Soennah en het verwijderen uit onze dagelijkse levens. De Soennah kleineren en het ontwikkelen van een houding ten opzichte van de Soennah van hoogmoed, trots en arrogantie.
    • De verspreiding van vele ongefundeerde en verzonnen ahadieth onder de moeslims.
    • De verspreiding van vele bida’s (nieuwigheden) onder de moeslims.
    • Blind volgen van een speciale madhhab (wetschool).
    • Het geven van islamitische uitspraken zonder kennis of bewijs.
    • Stoppen met het vestigen van de Shariaah (islamitische wetgeving) in de islamitische landen en het vervangen door de wegen en wetten van de niet-moeslims.

Tazkiyah

Tazkiyah, aan de andere kant, betekent gereinigd zijn of zichzelf reinigen door zich te houden aan Allah’s bevelen. In de beste vorm betekent het Allah te aanbidden met volledige overgave, onderwerping en toewijding. Dit is een grote gunst, die Allah aan deze oemmah heeft geschonken.

“Zeker, Allah gaf een grote gunst aan de gelovigen, toen Hij tot hen een boodschapper uit hun midden stuurde. Hij draagt hun Zijn ayaat voor. En hij reinigt hen (de gelovigen) en hij onderwijst hen het Boek (de Qoraan) en de Wijsheid, terwijl zij daarvoor zeker in duidelijke dwaling verkeerden.” (Soerah ali-Imran: 164)

De volgende punten zullen helpen de betekenis van Tazkiyah te verduidelijken:

  1. De Qoraan en de Soennah zijn de enige bronnen voor Tazkiyah.
  2. De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam zijn nafs (eigen-ik) is de zuiverste van alle mensen. Hij is daarom ons voorbeeld voor Tazkiyah. Allah soebhanahoe wa ta'ala zegt:
  3. “Zeker, de boodschapper van Allah is voor jullie een goed voorbeeld: voor wie op (de beloning van) Allah en het Hiernamaals hoopt, en voor wie Allah veelvuldig gedenkt.” (Soerah al-Ahzab: 21)

  4. De profeet’s metgezellen en de rest van de Salaf zijn, als een groep, een mooi voorbeeld om te volgen in Tazkiyah.
  5. Er bestaat geen andere manier om dichter tot Allah te komen dan door vast te houden aan de leringen waarmee de profeet Mohammed kwam. De profeet salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: “Als iemand iets aan deze zaak van ons toevoegt, wat er niet bij hoort, het zal worden verworpen.” (Moeslim)
  6. De enige weg om Tazkiyah te verkrijgen is door de leringen van de islaam. Allah soebhanahoe wa ta'ala zegt:

    “O jullie die geloven, treedt de islaam binnen, volledig, en volgt niet de voetstappen van de Shaitaan. Zeker, hij is voor jullie een duidelijke vijand.” (Soerah al-Baqarah: 208)

    Er is dus geen Tazkiyah door afwijkende benaderingen van verscheidene groeperingen, zoals de soefies, die de geloven en handelingen van de moeslims hebben vervalst.

  7. De Salafi Manhadj vertegenwoordigt de ware verklaring van geloof. Het is imaan zonder huichelarij, zuiverheid zonder corruptie.

‘wordt vervolgd’

Vertaling artikel van ‘de Salafi Da’wah’,

door A. Rabe

Geplaatst:
Afdrukken